لحظه‌های مهم در تاریخ رسانه‌های اجتماعی، چالش سطل آب یخ
لحظه‌های مهم در تاریخ رسانه‌های اجتماعی، چالش سطل آب یخ

چالش سطل آب یخ برای معرفی بیماری ای‌ال‌اس یک نشانه شگفت‌انگیز برای نشان دادن قدرت رسانه‌های اجتماعی در به وجود آوردن حس سخاوتمندی به خاطر یک دلیل مهم بود. از سال ۲۰۱۴، بیشتر به خاطر اثرگذاری رسانه‌های اجتماعی، انجمن ای‌ال‌اس توانسته بیشتر از ۱۱۵ میلیون دلار کمک مالی برای انجام تحقیقات درباره این بیماری جمع‌آوری کند.

این کمپین توجه صدها هزار نفر و تعداد زیادی از سلبریتی‌ها و افراد مشهور مانند باراک اوباما، لبران جیمز، لیدی گاگا، سرگئی برین، شریل سندبرگ و بیل گیتس را به خود جلب کرد. در ۱۵ روز ابتدایی اجرای کمپین، انجمن ای‌ال‌اس ۱۵ میلیون دلار کمک مالی از ۳۰۷،۶۰۰ نفر که برای اولین بار کمک مالی انجام می‌دادند دریافت کرد.

آنچه اتفاق افتاد یک موضوع قابل مطالعه درباره محتوایی بود که به طور همه‌گیری به اشتراک گذاشته شد و اینکه چگونه سازمان‌ها می‌توانند در آینده آن را تکرار کنند. در حالی هیچ نتیجه مشخصی از مطالعه و تصویرسازی فیسبوک به دست نیامد که بسیاری موفقیت چالش سطل آب یخ را به پیت فریتز، بازیکن سابق بیسبال تیم کالج بوستون که در سال ۲۰۱۲ بیماری ای‌ال‌اس او تشخیص داده شد و اولین فردی که این چالش را انجام داد نسبت می‌دهند.

کمپین چالش سطل آب یخ می‌تواند به عنوان یک راهنما یا طرح برای موفقیت در همه‌گیر شدن محتوا عمل کند. سارا پرز، نویسنده تک‌کرانچ می‌گوید:

به سادگی از نسل سلفی‌‌‌گیر یک بار دیگر بخواهید تا دوربین‌هایشان را رو به خودشان روشن کنند، اما انگیزه آن‌ها را با هدفی والاتر برانگیخته کنید. حالا شما یک دستورالعمل برای موفقیت دارید.

Buffer Blog

مجید مرادیان

استراتژیست دیجیتال