۷ پیش‌بینی برای آینده تجارت الکترونیک
۷ پیش‌بینی برای آینده تجارت الکترونیک

به تازگی اندرو یودرین پیش‌بینی‌های خود را درباره به وجود آمدن ترندهای جدید و تغییر استراتژی‌های تجارت الکترونیک تا ۱۰ سال آینده منتشر کرده است. خلاصه‌ای از نوشته او را در ادامه آورده‌ام.

جایگزینی ماندنی‌تر برای گوگل و فیسبوک

ما در یک زمان خاصی از دوران وب قرار داریم که چند غول بزرگ اینترنتی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون بخش بزرگی از ترافیک وب را به طور انحصاری برای خود کرده‌اند. بسیار سخت است که به جایگاه بلند آنها ضربه‌ای وارد شود. همچنین به خاطر درخواست‌های بسیار زیاد شرکت‌ها برای خرید تبلیغ و ترافیک از آن‌ها، سودشان به پیش‌روی ادامه می‌دهد.

اما چه اتفاقی در چند سال آینده می‌افتد وقتی که گوگل و فیسبوک به بالاترین نرخ‌های خود برای فروش تبلیغ رسیده‌اند در حالی که این نرخ‌ها برای خرید توسط شرکت‌های دیگر در واقعیت امکان‌پذیر نیست؟

مطمئن نیستم این فرض چه زمانی به واقعیت می‌رسد اما پیش‌بینی می‌کنم که یک ترافیک جایگزین بسیار بزرگ در دهه آینده متولد خواهد شد که تحت الگویی متفاوت از رسانه‌های اجتماعی فعلی یا موتورهای جستجوی سنتی است.

شاید یک موتور جستجوی متن باز بر اساس عدم نمایش تبلیغ و با هدف نمایش نتیجه واقعی باشد یا شاید یک وب‌سایت مستقل بررسی که فروشگاه‌ها و محصولات را تنها بر اساس بررسی‌های آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

تمایل روزافزون نتایج موتورهای جستجو و محتوای رسانه‌های اجتماعی به پر شدن از محتوای تبلیغی، هم برای تبلیغ‌کننده‌ها و هم برای کاربرها ناپایدار است.

تبلیغ‌های تاثیرگذار بسیار حیاتی خواهند شد

به‌ دست آوردن توجه برای برندها سخت و پرهزینه است، اما استفاده از محتوای جذاب، خلاقانه و احساسی در تبلیغ این راه را ساده‌تر می‌کند.

در این روزها بیشتر برندهای بزرگ از این راهکار استفاده می‌کنند، اما فکر می‌کنم تا ۱۰ سال آینده توسط برندهای کوچک‌تر هم که نمی‌خواهند برای خرید ترافیک سرمایه گذاری زیادی کنند، اما نتیجه دلخواه‌شان را می‌خواهند اجرا شود.

واقعیت مجازی از بین نمی‌رود

من باور دارم که واقعیت مجازی هنوز هم نقش مهمی در آینده دارد که در نهایت یکی از اصلی‌ترین روش‌های خرید، لذت بردن از رویدادهای ورزشی و سرگرمی خواهد بود.

بعضی‌ها فکر می‌کنند چون هنوز تکنولوژی واقعیت مجازی به نتیجه بزرگی نرسیده، پس دوران آن هم به سرآمده است. اما نه، به آن فرصت دهید.

هر تکنولوژی در ابتدا گران و پر از ایراد است. اما من بهت‌زده می‌شوم اگر تا سال ۲۰۲۷ حداقل نیمی از کاربران کامپیوتر یک هدست واقعیت مجازی نداشته باشند.

یک استاندارد یکپارچه برای پرداخت موبایلی

افزایش استفاده از موبایل در ۵ سال گذشته شاهد یک انفجار بوده است. اما هنوز یک شکاف بزرگ در جابجایی از دسکتاپ به موبایل وجود دارد. بزرگترین مشکل چیست؟ انجام خرید روی صفحه‌‌های نمایش کوچک موبایل یک دردسر جدی است.

سرویس‌های پرداخت موبایلی مانند اپل‌پی وعده داده‌اند که این مشکل را حل می‌کنند اما هنوز اتفاق بزرگی نیفتاده است. بخشی از مشکل به خاطر این است که هنوز استاندارد جهانی بین دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف وجود ندارد.

من به این خوشبین هستم که تا ۵ سال آینده الزام به ایجاد یک پروتکل جهانی برای پرداخت موبایلی وجود خواهد داشت. تصور کنید این پروتکل مانند پروتکل وب باشد، همه مرورگرها به یک زبان حرف می‌زنند.

وجود نداشتن چنین استاندارد جهانی و یکپارچه‌ای یک مشکل بسیار بزرگ است و متعجب خواهم شد اگر تا قبل از ۲۰۲۷ این مشکل حل نشود.

دوران برند‌های کوچک اما منحصربه‌فرد

به این نتیجه رسیده‌ام که در تجارت الکترونیک یا باید ازران‌تر باشم یا بهتر. اگر بخواهم هر دو باشم یا هیچ‌کدام شکست خواهم خورد. آمازون ارزان‌تر است، وال‌مارت هم ارزان‌تر است. اما می‌توانید بدون هزینه کردن سرسام‌آور برای توسعه یک زیرساخت عظیم هم موفق باشید.

فروشگاه‌هایی مانند Beardbrand ، Asildastore و Whipping Post نمونه‌ای از بهترها هستند. آن‌ها کالاهای منحصر‌به‌فردی دارند، اما مهم‌تر از آن روح دارند و یک داستان برای تعریف کردن. فروشگاه‌هایی مانند این‌ها و آمازون دو نمونه از مدل‌های تجارت الکترونیک هستند که در دهه آینده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت.

آمازون جذابیت کمتری به عنوان یک کانال فروش خواهد داشت

در آخرین گزارش‌های مربوط به آمازون، حاشیه سود فروشنده‌های فعال آمازون و آن‌هایی که بیشتر بر روی فروش در وب‌سایت خودشان تمرکز کرده‌اند را مقایسه کردم.

حاشیه سود این دو گروه بسیار نزدیک است. ۱۷.۹٪ برای فروشنده‌های فعال آمازون و ۱۷.۶٪ برای آن‌هایی که کانال اصلی فروش را روی وب‌سایت خودشان متمرکز کرده‌اند.

به جز حاشیه سود که تقریبا تفاوتی ندارد، چه چیزهای دیگری آمازون را تبدیل به یک کانال فروش جذاب می‌کند؟ سرعت و وسعت عملکرد. می‌توانید به سرعت شگفت‌انگیزی با استفاده از آمازون رشد کنید بدون احتیاج به اینکه تیم و زیرساخت بزرگی بسازید.

اما این رشد پرسرعت هزینه‌هایی هم دارد، باید با دو اتفاق ترسناک کنار بیایید.

آمازون به این مشهور است که از شما به عنوان داده تحقیقات بازار استفاده می‌کند، کالاهای مورد علاقه کاربر را شناسایی کرده و بیشتر اوقات کالاهای مشابه متعلق به خود را برای رقابت با فروشنده‌های موفق معرفی می‌کند.

همچنین تا ۱۰ سال آینده زمانی که سهم بازار آمازون باورنکردنی‌تر از امروز خواهد بود، به احتمال بسیار سهم دریافتی خود را از هر کالایی که توسط فروشنده‌های دیگر در آمازون فروخته می‌شود، تا ۳۵٪ بالا می‌برد.

در حالی که آمازون به رشد خود ادامه می‌دهد، من باور دارم که آمازون گسترده‌تر از قبل به رقابت مستقیم با فروشنده‌ها رو می‌آورد و با قدرت نفوذ انحصاری خود سهم دریافتی از آن‌ها را بالاتر خواهد برد. آمازون به عنوان یک کانال فروش بسیار بزرگ وجود خواهد داشت که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، اما پیش‌بینی می‌کنم در سال‌های آینده حلقه‌‌ای بزرگ از نارضایتی‌ها پیرامون آمازون شکل خواهد گرفت که تمایل فروشنده‌ها را برای استفاده از آمازون کاهش می‌دهد.

فروشگاه‌ها به صورت چشم‌گیری کوچک‌تر می‌شوند

با توسعه ابزارهای تکنولوژی در تجارت الکترونیک، آن‌ها جایگزین تعدادی از افرادی خواهند شد که در فروشگاه‌ها کار می‌کنند. استفاده از این ابزارها به جای کارمندهای فعلی برای صاحبان فروشگاه‌ها سودآوری و کارایی بسیار بالاتری در آینده خواهد داشت، اما این خبر خوبی برای افرادی که می‌خواهند در زمینه تجارت الکترونیک کار کنند نیست.

eCommerce Fuel

مجید مرادیان

استراتژیست دیجیتال